کشت سلولهای بنیادی بدون استفاده از سلولهای انسان یا حیوان

قبل از این سلولهای بنیادی با استفاده از پروتئین های حیوانی کشت داده می شدند یا آنها را بر روی سایر سلولهای انسانی پرورش می دادند که هر دو این روشها با مشکلاتی همراه بودند اما بر اساس تحقیق جدیدی که گزارش آن در مجله ی Applied Materials & Interfacesمنتشر گردید، محققین روش جدیدی برای کشت سلولهای بنیادی ابداع کردند.

سلولهای بنیادی نوعی از سلولهایی هستند که قادربه تکثیر و بازسازی مجدد خود می باشند. این خاصیت سبب می شود سلولهای بنیادی بتوانند به انواعی از سلولهای مختلف برای ارگانهایی  که از آنها منشاء گرفته اند، تبدیل شوند و حتی می توانند کل یک ارگان را احیاء کنند.

به همین علت دانشمندان علاقه مند به استفاده  از سلولهای بنیادی درگستره ی وسیعی از درمانهای پزشکی برای بازسازی بافت آسیب دیده در مغز یا پوست یا به عنوان درمانی برای بیماریهای خونی هستند. درافراد بالغ این سلولهای بنیادی در بافتهایی نظیر، مغز، مغز استخوان، خون، عروق خونی، ماهیچه های اسکلتی، پوست و کبد یافت می شوند. سلولهای بنیادی بالغ تنها هنگامی می توانند فعال شوند که بافت میزبان تخریب شده یا بیماری یا جراحتی سبب آسیب آن شده باشد در این صورت شروع به تقسیم و تولید سلولهای جدید می کنند.

نوع قوی تری از سلولهای بنیادی در جنین انسان یافت می شود این نوع از سلولها دارای توانایی بی نظیری برای رشد و تبدیل شدن به هر نوع دیگری از سلولهای بدن انسان هستند. اما استفاده از این سلولها در تحقیقات علمی بحث برانگیز بوده است و حتی در برخی کشورها غیرقانونی است زیرا برای بدست آوردن این سلولها دانشمندان مجبور به تخریب سلول تخم لقاح شده (بلاستوسیت) هستند به این ترتیب دیگر شانس تبدیل سلول تخم به یک نوزاد وجود نخواهد داشت.

 سلولهای بنیادی می توانند در آزمایشگاه ها با استفاده از پروتئین های حیوانی رشد داده شوند اما این نوع از سلولها نمی توانند برای درمان انسان بکار روند. یک روش دیگر برای رشد سلولهای بنیادی بروی سایر سلولهای انسان وجود دارد که با خطر همراه است زیرا می تواند سبب آلوده شدن سلولها و انتقال بیماری به فرد دیگر شود.

داربست نانوتیوب کربنی

 پرفسورDonovanاز دانشگاه کالیفرنیا و گروهی از دانشمندان دانشگاه Surreyدر بریتانیا روش جدیدی را برای کشت سلولهای بنیادی ابداع کردند که در آن از داربست نانوتیوب کربنی استفاده نموده اند به این ترتیب سلولهای بنیادی انسان می توانند در این محیط رشد کنند.

ساختار سلولی مصنوعی جدید به سلولهای بنیادی اجازه می دهد در محیط آزمایشگاه  با ایمنی رشد کنند.

دکتر Daltonاز دانشگاه Surreyمی گوید: قبل از این از نانوتیوب های کربنی در زمینه ی بیومدیسین  استفاده شده بود اما استفاده از آنها برای رشد سلولهای بنیادی انسان  قبل از این با موفقیت انجام نشده بود.

 این داربست در ابتدا از سلولهای بدن انسان که قرار است سلولهای بنیادی بروی آن رشد کنند حمایت می کند. تولید این ساختار سلولی مصنوعی به سلولهای بنیادی اجازه می دهد در آزمایشگاه با ایمنی کامل رشد کنند. محققین تصور می کنند این ابداع جدید می تواند یک قدم انقلابی در جایگزینی بافت پس از جراحت یا بیماری باشد.

دکتر Daltonمی گوید: داربست مصنوعی سلولهای بنیادی توانایی تغییر زندگی هزاران  بیمار را که از بیماریهای مختلف مانند پارکینسون، دیابت و بیماری قلبی یا بینایی و ناشنوایی رنج می برند، تغییر دهد. این روش می تواند درمانهای جایگزین ارزانی را بوجود آورد و توانایی  تولید یک ارگان کامل انسانی را بدون نیاز به دهنده ی سلول در آینده امکان پذیر خواهد کرد.

 به تازگی در جمله ی اخبار پزشکی امروز( Medical News Today) اعلام شد دانشمندان توانسته اند سلولهای بنیادی را از بخشی از بافت جدا شده در جراحی جایگزینی لگن استخراج کنند به این ترتیب نیازی به گرفتن این سلولها از بلاستوسیت نخواهد بود.

منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/272284.php

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا